Dag beste kids, jongeren en ouders,

Eindelijk vliegen we er weer in!!

Onze eerste training gaat nu zondag door en vertrekt aan Sporthal Meulenbroek te Meulenbroekstraat 3, 9220 Hamme

De training begint zoals steeds om 10u en loopt tot 13u, maar we spreken al af om 9.40u zodat we jullie stuurbordjes kunnen geven en kunnen nakijken of jullie fietsen in orde zijn.

De kids en jongeren worden ingedeeld in 10 niveaugroepen van zo’n 10 tot 15 kids / jongeren en hebben twee trainers per groep. We evalueren constant of jullie wel in de juiste niveaugroep zitten en sturen door waar nodig. Tenzij de trainers dit anders hebben ingeschat, beginnen de meeste bikers in de groep waar ze vorig jaar eindigden en worden tijdens deze eerste training in hun juiste niveaugroep gezet. Maak jullie geen zorgen: dit is geen examen! We evalueren elke training of iedereen goed zit.

We organiseren ook deze keer, en dat voor de tweede keer, een tweede endurogroep, om de stap tussen de XC-groepen en de huidige enduro-groep wat te verkleinen. Voor deze groepen is een endurofiets met dikke banden en veel veerweg verplicht, alsook het dragen van extra bescherming: lange mouwen, kniebescherming en handschoenen met lange vingers zijn verplicht. Een fullface helm en een harnas zijn aangeraden, zeker op de uitdagende locaties.

Wil je graag vanuit een Blauw 2, Rood 2 of Zwart 2 naar die enduro-groep, dan stuur je een mailtje met jouw kandidatuur naar kris@waaslandMTBschool.be

Een kwartier voor het begin van de training ga je naar de trainers van jouw niveaugroep. Je kan jouw niveaugroep vinden doordat de trainers het bord van hun niveaugroep omhoog houden. Je meldt je daar aan, krijgt jouw stuurbord en laat even je fiets checken.

Halverwege de training kunnen jullie genieten van onze gekende lekkere bevoorrading, zodat jullie boordevol energie deel twee van de training kunnen aanvatten. Jouw trainers maken dan al een eerste balans op en sturen kids / jongeren door naar een andere groep, indien dat nodig is.

Over jullie ouders moeten jullie je geen zorgen maken. Die kunnen onder begeleiding van onze ervaren gidsen een tocht rijden. Zijn jouw ouders niet zo’n fietsers, dan kunnen ze gerust een handje toe komen steken aan de bevoorrading, of ze drinken een glaasje (water?) in de cafetaria. Na de training staan ze te springen om jullie fietsen te poetsen… Opgelet, fietsende ouders: jullie dienen zelf reparatiespullen, zoals een binnenbandje, mee te nemen!

We kunnen dit seizoen begeleide tochten voor de ouders aanbieden in 4 groepen van maximaal 20 deelnemers per groep :

– Groep groen: Erwin zal zorgen voor een rustige tocht voor de genieters onder de ouders. Ook beginnende bikers worden hier opgevangen. Er is aandacht voor de juiste basistechnieken.

– Groep blauw: Jan en Koen rijden een behoorlijk tempo en laten de technische stukken zeker niet links liggen. Er staat een rit van zo’n 35 km op hun programma.

– Groep rood: Geert gaat resoluut voor zoveel mogelijk technische paden. Er wordt regelmatig op elkaar gewacht, maar toch heb je al een behoorlijke dosis MTB-ervaring nodig.

– Groep zwart: Pascal en Tim begeleiden ouders die over een goede conditie en techniek beschikken.

We zijn trouwens nog op zoek naar 1 extra hulptrainer om bij onze instapgroep Groen 1 te helpen. Onze huidige trainers kunnen er wegens opleidingen, werk en dergelijke niet altijd bij zijn, en dan is het handig om over extra hulp te kunnen beschikken. Zie jij dat zitten? Mail dan naar kris@waaslandmtbschool.be

Achteraf kunnen jullie douchen in de sporthal en kan je eventueel nog iets drinken in de cafetaria. Laten jullie het aan de trainers weten of het een leuke training was? Wij zijn allemaal vrijwilligers, dus doen we het voor een smile op jullie gezichten 🙂 Ook als er iets niet goed liep, willen we dat graag weten!

Wat moeten zowel de fietsende kids als hun ouders nu allemaal meenemen om die eerste training te overleven?

– Een mountainbike in technisch goede staat: Kijk vooral de remmen, versnellingen en staat van de banden nog even na (bandendruk tussen de 1.2 en 1.5 bar, niet meer!!)

– Een correct afgestelde en goed passende fietshelm

– Een rugzak met een regenvestje, een binnenband in de juiste wielmaat, een mueslireep of peperkoek en een bidon met water of sportdrank.

– fietskledij en handschoenen die aangepast zijn aan de weersomstandigheden

– Jouw goede humeur 🙂

Hebben jullie nu (of verder in het jaar) nog vragen, dan kunnen jullie hiervoor terecht bij volgende mensen:

– Administratieve vragen (over jouw inschrijving of betaling, over het weekend, over terugbetaling mutualiteit,…): Steven@waaslandmtbschool.be

– Vragen over de training (aangaande trainers, niveaugroepen, veiligheid,…): kris@waaslandmtbschool.be

– Vragen over de oudergroepen, bevoorrading, fietstechnische vragen,…: geert@waaslandmtbschool.be

Tot zondag allemaal!